
Historia
Kamariorkesteri Avanti! perustettiin vuonna 1983 ja kolmen vuoden
kuluttua oli aika perustaa oma kesäfestivaali. Idea pienessä
kaupungissa pidettävään musiikkitapahtumaan tuli Naantalista ja nimi
saatiin Usko Meriläisen sävellyksestä huilulle ja heinäsirkoille.
Professori Ilkka Oramo ja hänen innostamansa kapellimestarit Esa-Pekka Salonen ja Jukka-Pekka Saraste
organisoivat ensimmäisen Suvisoiton vuonna 1986 Porvoossa.
Harjoitusleiri Haikon kartanossa kesti neljä päivää ja konsertteja
Porvoossa järjestettiin kolmena päivänä. Sittemmin majoitus,
harjoittelu ja hekumointi on keskittynyt Sannäsin kartanoon. Porvoon
kaupunki liitti muusikoiden saapumisen pitkään kulttuuriperintöönsä:
"Joen, kukkuloiden, kahden kielen, kahden keskiaikaisen torin, kapeiden
katujen, vanhojen talojen, kansainvälisen kaupankäynnin, Runebergin,
eurooppalaisen kuvataiteen, kirjojen, todellisuuden ja symbolien ja nyt
myös Avanti!n kaupunki tervehtii sydämellisesti jokaista musiikin
ystävää."
Ilkka Oramo on muistellut, kuinka Suvisoiton henki puhallettiin
kuuluville ensimmäisessä festivaalissa: "Esa-Pekka Salosen vuoden 1986
fanfaari huokuu kesäistä rentoutta ja leikkimieltä, sen hyväntuulisuus
huipentui Kari Kriikun kontrabassoklarinetin ("maailman kalleimman
pilailuvälineen") tuhnuiseen sooloon; kellekään ei voinut jäädä
epäselväksi, että alkamassa oli musiikkijuhla, jossa oli tarkoitus
pitää oikein kunnolla hauskaa hyvän musiikin kera." Suvisoitto on ollut
painokkaasti muusikoiden juhla. Avanti!n soittajat ovat ilmoittautuneet
riviin kesä toisensa jälkeen työtä ja vaatimattomia korvauksia
pelkäämättä. Alkuvuosina työtahti vaihteli hektisen ja maanisen
välillä, eikä vapaa-aikaa yömyöhällä päättyneiden konserttien ja
aamuvarhaisella alkavien harjoitusten välillä käytetty nukkumiseen.
Suvisoitto on ollut ensimmäisestä kesästään lähtien rajaton
musiikkitapahtuma. Avanti!-sukupolven uusi musiikki on ollut
jonkinlaisessa pääosassa, mutta musiikillinen aikahaarukka on aina
ulottunut ainakin barokista kantaesityksiin. Suvisoitolla on ollut myös
keskeinen rooli uusien tulkintaperinteiden ja musiikin esitystapojen
välittäjänä. Ensimmäisen yhdeksän vuoden teemana olivat Beethovenin
sinfoniat ja yhdeksännen sinfonian jälkeen päätöskonserteissa on
haluttu satsata tavallista painavampiin klassikoihin. Avanti!n riveistä
poikineen barokkiyhtye Battalian roolia voi luonnehtia jopa
suomalaisittain uraauurtavaksi. Mutta Avanti! on ollut ensimmäisenä
myös kyseenalaistamassa uusia uskontoja: Anssi Mattila arvioi
kriittisesti "autenttisuuden autuutta ja kaiken turhuutta" jo vuonna
1989. Myös Jouni Kaipaisen kommentit nykyaikaisesta
konserttikulttuurista ovat osoittaneet älyllistä liikkuvuutta: hän
tarkasteli tietä "yhdentyvään musiikkiin" jo vuonna 1990. Ohjelmakirjat
ovat myös hilpeästi visualisoineet Suvisoittoa, varsinkin Maarit
Kytöharjun, Stefan Bremerin ja Heikki Tuulen valokuviin tallennettuna.
Avanti!n perustamissanoissaan Salonen ja Saraste julistivat, että
orkesterin "lähtökohta on teos, itse musiikki, ei instituutio".
Sittemmin niin Avanti!sta kuin Suvisoitosta on tullut instituutio,
mutta periaate on säilynyt ja musiikki on pysynyt pääosassa. Avanti! on
jalkautunut eri puolille Porvoota ja lähipitäjiin, sonnustautunut
naurettaviin vaatteisiin lasten iloksi ja luodannut rytmimusiikkia
Afrikasta Humppa-Veikkoihin. Suvisoitto ei koskaan ole tarjonnut
musiikkia kaikille, vaan ainoastaan avarakatseisille.
"Suvisoiton festivaalifanfaareista on kertynyt mittava kokoelma
tutkielmia tämän pienen mutta rämäkän taidelajin ulottuvuuksista",
totesi Ilkka Oramo vuonna 1997. Fanfaarisäveltäjien lista antaa samalla
kuvan uuden musiikin fokuksista Suvisoitossa: Esa-Pekka Salonen 1986,
Robert Saxton 1987, Magnus Lindberg 1988, Jouni Kaipainen 1989, Kaija
Saariaho 1990, Olli Kortekangas 1991, Jukka-Pekka Saraste 1992, Erik
Bergman 1993, Usko Meriläinen 1994, Franco Donatoni 1995, Pär Lindgren
1996, Ernest Martinez-Izquierdo 1997, Mark-Anthony Turnage 1998, Per
Nørgård 1999, Riku Niemi 2000, Mauricio Kagel 2001, Raoul Björkenheim
2002, Colin Matthews 2003, Gunther Schuller 2004, Anders Hillborg 2005,
Matthias Pintscher 2006 ja Sävellyspajan opiskelijat 2007.
Säveltäjä- ja solistivieraat ovat aina tulleet Suvisoittoon
yhteistyökumppaneina, joiden kanssa on pystytty luomaan
poikkeuksellisen toimiva ja läheinen suhde. Sannäsin kartanossa ja
saunailloissa tuo suhde on syventynyt ja lujittunut yli tavanomaisen
festivaalikanssakäymisen. Suvisoiton kollektiivinen henki on
festivaalin omaleimaisin ja arvokkain piirre. Nuorista
idealistimuusikoista on vuosien saatossa kasvanut alansa
huippuammattilaisia ja Avantista on tullut koulu myös nuoremmille
muusikoille. Vielä tänä päivänäkin Suvisoitossa soittaminen on
aatteellista toimintaa, musiikkiesityksiä, jollaisia ei pelkällä
rahalla saa.
Varhaisemmat Suvisoitot suunniteltiin yhteisten ideoiden pohjalta,
joiden primus motorina on mainittava, nyt jo edesmennyt, huilisti Olli Pohjola .
Hänen ennakkoluulottomuudestaan on yhä jälkiä ohjelmiston
yllätysvedoissa. 1990-luvun lopulta on siirrytty vaihtuvien
taiteellisten johtajien järjestelmään: Anssi Karttusen taiteellisen
johtajan kauden jälkeen suunnittelusta ovat vastanneet Sakari Oramo
1998, Jukka-Pekka Saraste 1999, Esa-Pekka Salonen 2000, Kari Kriikku
2001, John Storgårds 2002, Magnus Lindberg 2003, Jouni Kaipainen 2004,
Hannu Lintu 2005, Kaija Saariaho 2006, Oliver Knussen 2007 ja Kirmo
Lintinen 2008.
Antti Häyrynen
AVANTI!
Tallberginkatu 1 V 146
00180 Helsinki
Tel:
Fax:
Email: